De pettenrevolutie op straat

Elk jaar een andere trend, elk jaar een ander merk. Sommige petten blijven binnen het straatbeeld van de grotere steden, andere verspreiden zich over heel het land. We gaan geen merken bashen of bepaalde groepen in diskrediet brengen, maar we gaan wel even onze mening geven over een paar rages die Nederland gekend heeft.

Von Dutch

Von-Dutch

We beginnen met een merk dat begon bij een motorbouwer en we eindigen bij een merk dat begon als een merk sterk gerelateerd aan motoren. Von Dutch is de bijnaam van Kenny Howard, een extreem goede pinstriper van voornamelijk motoren en hotrods. Het logo is ook losjes geïnspireerd door pinstripes, door de outlaw look was het al snel een hit bij de Amerikaanse en later de Nederlandse ‘outlaws’.

Burberry / Prada

chav

Burberry en Prada, twee onbetaalbare merken. Beweren dat ze allemaal nep waren zouden we niet durven, maar hoe alle schooiers een paar jaar geleden aan het geld kwamen voor echte durven we al helemaal niks over te beweren. Vooral in Engeland was de Burberry uitvoering een hype onder de tienermoeders, hier in Nederland was de zwarte pet met het rode Prada logo (vergelijkbaar met de schoenen) best wel hot. Blij dat dat toch wel over is, hoor.

Nike

nike pet swoosh

Deze jongen wilde liever niet herkenbaar in beeld, wat we anno 2015 wel snappen. Vroeger was je op bepaalde pleintjes koning als je deze pet op je hoofd had. Wat begon als een echte tennispet, groeide uit als een ‘altijd uitverkocht’ pet. De metalen swoosh op de pet zorgde voor de nodige bling, vaak gecombineerd met een witte zoutrand van het zweet. Want als je deze pet eenmaal had, deed je hem nooit meer af!

(Ralph Lauren) Polo

Schermafbeelding 2015-04-30 om 20.36.34

Het moet een combinatie van simpel en verschrikkelijk duur zijn, willen petten werken – zo lijkt het wel. Je kon je hele outfit omhoog halen in klasse als je er een Polo, Burberry of Prada petje boven droeg. Vroeger hadden opa’s deze pet en droegen ze hem zonder swag, wat overigens ook veel beter stond. Vroeger hadden dragers van deze petten namelijk niet zo de behoefte om stoer te zijn, maar zochten ze gewoon bescherming tegen de zon.

OBEY

Bieber obey

Tegenwoordig doet Bieber best wel toffe dingen, maar vroeger was het een rotjong -excuses- dat teveel in de picture wilde staan. In navolging van de grote ster gingen alle Beliebers de petjes ook dragen, met als gevolg dat de jongens die op de Beliebers vielen zich ook gedwongen voelden om de petjes te kopen. Het is een vicieuze cirkel die een merk ten val kunnen brengen. Of tenminste voor even. Want met OBEY Worldwide gaat het dan wel weer stijlvol verder. Gelukkig wordt het zomer, kunnen alle beanies ook weer de kast in.

Deus

_15560

Nee, okay – ER WAS NIKS MIS MET DEUS. Het was een prima merk, dat prima kleding maakte, prima motoren opknapte. Maar de afgelopen twee maanden zijn ze van hotrod slash caferacer slash worn out leather – cool naar tienermeisjes slash couscous slash all up in your face niet cool gegaan. Het is mega sexy als je vriendin je pet pakt om even ondeugend wat selfies te nemen, maar als de foto’s er uit zien alsof ze er de tijd voor heeft genomen – dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Van de God der Machines (Deus Ex Machina), naar de Godin der Meidenhoofden. Althans hier in Nederland, in Australië en Indonesië houden ze hun naam nog wel hoog.

Wat we tegenwoordig bijna zouden vergeten.. Zonde!